Je hoort het woord funnel tegenwoordig overal in de online marketingwereld, maar als je eerlijk bent, heb je géén idee wat het nou precies is of wat je ermee moet. Don’t worry; je bent niet de enige. Funnels zijn niet magisch (al lijkt het soms wel zo), maar ze kunnen wél magische resultaten opleveren voor jouw bedrijf.
In deze blog leg ik je uit:
- wat een funnel is
- waarom het onmisbaar is voor jouw hippische bedrijf
- en hoe je er zelf mee aan de slag kunt, ook als je geen tech-nerd bent
Wat is een funnel?
Het woord ‘funnel’ betekent letterlijk: trechter. In de marketing gebruiken we het om het proces te beschrijven dat mensen doorlopen van eerste kennismaking met jouw bedrijf tot klant worden (en zelfs daarna).
Zie het zo:
- Bovenin de funnel zitten veel mensen die jou net leren kennen (bijvoorbeeld via een Instagram-post of blog)
- In het midden van de funnel zitten mensen die nieuwsgierig zijn geworden en meer over je willen weten
- Onderaan de funnel zitten de mensen die klaar zijn om ‘ja’ te zeggen tegen jouw aanbod; of dat nou een les, training, workshop of digitaal product is
Een funnel helpt je om op een slimme, gestructureerde manier contact te houden met je doelgroep en ze stap voor stap mee te nemen richting een aankoop. Zonder te pushen. Gewoon door waarde te geven, vertrouwen op te bouwen en zichtbaar te zijn op het juiste moment.
Hoe werkt een funnel?
Een funnel is eigenlijk gewoon een slimme combinatie van content, automatisering en strategie. Denk aan:
- Gratis weggever (lead magnet): Een waardevol ‘cadeautje’ in ruil voor een e-mailadres. Denk aan een e-book over het trainen van jonge paarden, een checklist voor zadelcontrole of een gratis minitraining.
- E-mailreeks (automatisch): Na het downloaden van de weggever krijgen mensen automatisch een reeks e-mails met extra tips, waardevolle info én een kennismaking met jouw aanbod.
- Aanbod (bijvoorbeeld een online training, consult, les of fysiek product): Als iemand na de e-mails denkt: “Yes, dit is precies wat ik zoek!”, dan kunnen ze gemakkelijk boeken of kopen. En dat zonder dat jij handmatig hoeft te mailen of DM’s moet beantwoorden.
Klinkt dit als iets wat alleen grote bedrijven doen? Echt niet. Dit is júíst voor kleine ondernemers een enorme gamechanger. Zeker als je jouw tijd slim wilt inzetten en een continue stroom aan klanten of aanvragen wilt genereren.
Waarom dit zo waardevol is voor jou als hippisch ondernemer?
Omdat jij waarschijnlijk…
- geen tijd hebt om 10x per dag op Instagram te posten
- niet altijd bereikbaar wilt zijn via DM of mail
- niet elke klant apart wilt mailen en voorzien van de juiste informatie
- maar wél je kennis wilt delen én daar een inkomen uit wilt halen
Een funnel werkt 24/7 voor jou. Terwijl jij met je klanten zadels aan het passen bent of een clinic geeft, zorgt je funnel ervoor dat mensen jouw bedrijf leren kennen, waarde van je ontvangen én uiteindelijk klant kunnen worden.
Wat heb je nodig om te starten?
Een goede funnel hoeft niet ingewikkeld te zijn. Dit is het minimale wat je nodig hebt:
- Een weggever: iets dat jouw doelgroep écht helpt.
- Een e-mailmarketingtool: zoals MailBlue of MailerLite.
- Een landingspagina of website: waar mensen zich kunnen inschrijven.
- Een duidelijke opvolgstrategie: wat wil je dat mensen uiteindelijk doen?
Je hoeft echt niet meteen een mega-systeem in te richten. Begin klein en bouw het stap voor stap uit.
Tips & tricks voor je eerste funnel: Ken je doelgroep. Wat willen ze leren? Waar lopen ze tegenaan? Zorg dat je weggever daar perfect op aansluit.
Maak het persoonlijk. In je e-mails vertel je wie je bent, wat je doet en vooral: hoe je hen verder helpt.
Automatiseer, maar blijf menselijk. Een funnel mag dan wel automatisch werken, het moet wél als een echt gesprek voelen.
Vind de juiste balans. Je wilt niet alleen maar verkopen, maar je wilt ook niet alleen maar vrijblijvende informatie geven.
Test & verbeter. Kijk hoeveel mensen je e-mails openen, waar ze op klikken en hoe je de funnel nog beter kunt maken.
Gebruik Canva om een gratis weggever te maken. Of laat deze door mij maken. Ja, ik plug mezelf even, maar een professionele uitstraling maakt zóveel verschil.
Start met het verkopen van digitale producten. Het is de bedoeling dat mensen die in je funnel zitten, ook daadwerkelijk producten van je gaan kopen. Dit bouw je langzaam op van laag geprijsde producten tot duurde producten en volledige programma’s. Met kennis.shop kun je eenvoudig betaalpagina’s aanmaken om je producten mee te verkopen. Lees in mijn blog over kennis.shop alles hierover.
Klaar om het zelf te proberen?
Funnels bouwen klinkt misschien ingewikkeld, maar het is vooral: slim werken. Je hoeft het ook niet allemaal zelf te doen. Wil je sparren, je funnel laten opzetten of je weggever professioneel laten ontwerpen? Dan help ik je graag.
Denk alvast na:
Welk probleem kun jij oplossen met een gratis weggever? En wat zou de logische vervolgstap zijn?

Maak nu gebruik van de super goede deal van kennis.shop
- Per digitaal product eenvoudig een betaalpagina maken
- Direct starten met verkopen
- Geen technische kennis vereist
- Meerdere producten bundelen voor een speciaal aanbod
- Maak ook je online cursussen in kennis.shop
- Geef je klanten de keuze om in termijnen te betalen
- Nu voor maar € 369 voor het eerste jaar
- Of ga direct voor een lifetime licentie van € 1.499 en heb daarna nooit meer kosten
- Gebruik de kortingscode 'RUBY100'